För vissa fungerar e-postadresserna för @carlslid.se medan för vissa fungerar det inte. Jag har haft kontakt med Riksnet support och de säger att de flesta ärenden är relaterat till konto-inställningar i e-postklienten (på dator, telefon eller surfplatta). Dessa inställningar är de nya (för e-post):
Användarnam: | Mailadressen |
IMAP-server: | mail.riksnet.se |
SMTP-server: | mail.riksnet.se |
IMAP port: | Kryperat (rekommenderad) SSL: port 993 Okryperat: port 143 |
SMTP port: | Krypterat (rekommenderad) SSL: port 465 Okrypterat: port 25 Utgående server kräver autentisering. |
Andra har inloggningsproblem som ofta beror på att man har glömt inloggningsuppgfiterna. Det finns två typer av inloggningsuppgifter:
- Inloggning till https://kundportal.riksnet.se/ där användarnamnet är ett kundnummer.
- Inloggning till e-post (t.ex. via webmailen https://webmail.riksnet.se/), där användarnamnet är e-postaddressen.
Om man har glömt inloggningsuppgifter till mail kan man återställa/ändra se dessa på kundportalen.
Om man har glömt inloggningsuppgfiter till kundportalen så kan Riksnet återställa lösenordet och skicka ut dessa med vanligt brev. Det kan ta 2-3 dagar att få nya uppgifter.
Om man inte kan logga in till kundportateln eller webmail (antingen pga glömda inloggningsuppfiter eller annat fel) så rekommenderar Riksnet att man kontaktar deras support. Telefonnummer och öppettider finns på https://www.riksnet.se/om-oss/kontakt/.
IT-gruppen genom Lennart
Uppdaterad (2019-02-12): Rättning/förtydligande av port-nummer
Uppdaterad (2019-02-13): Rättning/förtydligande att man endast kan se inloggningsuppgfiter för e-mail på kundportalen.